انتقادشدید یحیی زاده از عملکرد میراث فرهنگی:

سازمان میراث فرهنگی استان یزد چند سالی است که دچار حاشیه شده است

یزدفردا "نماینده مردم تفت و میبد در مجلس با بیان اینکه استان یزد در کل حدود 1500 هکتار بنای تاریخی را در خود جای داده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی در چند سال اخیر دچار حاشیه شده و به هیچ یک از تعهدات خود رسیدگی نکرده است.

"سید‌جلال یحیی‌زاده‌ فیروزآباد" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، گفت: استان یزد اولین و یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های خشتی جهان است و به یکی از نمونه‌های فاخر ایرانی و اسلامی تبدیل شده است.


نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: استان یزد از یازده شهرستان تشکیل شده است، که شهر یزد به تنهایی حدود هفتصد هزار هکتار و شهر میبد با وسعتی نصف شهرستان یزد حدود 630 هزار هکتار بافت تاریخی دارد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره مشکلات به‌وجود آمده در بافت‌های تاریخی در نتیجه عدم رسیدگی به این بافت‌ها، ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین خطرات این بنا‌های تاریخی ریزش دیوار‌ها و بادگیر‌ها بر روی مردم است و اگر اتفاقی برای مردم بیفتد مسئولیت شرعی و قانونی این خطرات با سازمان میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی استان چند سالی است که دچار حاشیه شده است، افزود: مسئولان میراث فرهنگی با همه شعار‌هایی که دادند و با همه اعتباراتی که به آن‌ها اختصاص داده شده است هیچ اقدامی برای مرمت بنا‌های تاریخی انجام ندادند و فقط به‌ کار‌های حاشیه‌ای مشغولند که این باعث تاسف است.

نماینده تفت و میبد با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی به هیچ یک از وظایف خود عمل نمی‌کند، گفت: وظایف سازمان میراث فرهنگی در چند سال اخیر فقط به نهی و جلوگیری از مرمت بنا‌های تاریخی محدود شده و به‌جزء این هیچ کاری انجام نمی‌دهد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با انتقاد از فقدان ساماندهی مناسب در سازمان میراث فرهنگی، تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی یزد نه بنا‌های تاریخی را می‌خرد و کار تملکی انجام می‌دهد و نه تسهیلاتی به صاحب‌های بناهای تاریخی می‌دهند تا زیر نظر خود سازمان کار مرمت را انجام دهند.
وی تاکید کرد: به هر حال شهر یزد را با بادگیرهایش می‌شناسند و بادگیر بخش مهمی از هویت و نماد این شهر است و لازم است که برای این نماد معماری ایرانی در یزد یک پرونده کامل و جامع تشکیل شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا